black ghd ghd rare chi nano flat iron ghd black chi hair straightener ghd straighteners chi pink flat inron chi ceramic flat iron ghd balck mk4 chi nano
Laboratoriumtechniek - 314 Artikel(en)
Laboratoriumtechniek Login 



Keuzedelen: mijn voorkeur is:
Wiskunde
Wis/natuurkunde
Ondernemerschap
Duits
Polymeerchemie

Toon lijst

Powered by IntraJava

Een weekje Lab.
 
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Simone, ik doe op dit moment de studie MBO laboratoriumtechniek aan het Drenthe College in Emmen. Ik ga jullie iets vertellen over wat wij deze week gedaan en geleerd hebben.

 

Maandag:
Op maandag beginnen we met een projectuur. In zo’n uur kom je als projectgroep bij elkaar om te vergaderen over dingen die in de desbetreffende periode gemaakt/gedaan moeten worden. Deze keer ging de vergadering over de Multi-Culti dag die wij op school moeten organiseren. We kiezen dan een goed doel waar we vervolgens geld voor gaan inzamelen. Wij hebben als groep besloten Loempia’s te gaan verkopen voor ons goede doel: People’s Trust. 

Na het projectuur hadden we een uur informatica, deze keer kregen we een proeftoets om te kijken of we alle stof begrepen hadden en of we formules konden invoeren en uitwerken tot grafieken.

Daarna hadden we scheikunde theorie.  Vooral uitleg over de Molaire Massa deze keer. Wat dat is en wat het inhoud leren jullie nog wel, mochten jullie voor deze opleiding kiezen.

Na afloop van scheikunde theorie nog een uurtje Nederlands, we zijn bezig geweest met taalblokken. (wij krijgen Nederlands via een website en niet uit een boek) We moesten een klachtenformulier ontwerpen en invullen.

Als afsluiter van de maandag nog 4 praktijkuren gevolgd door een DOLA-uur. (docent op loop afstand, ook wel huiswerk uur) Op maandag mogen we zelf kiezen of we scheikunde praktijk of biologie praktijk gaan doen. Ik heb deze keer voor biologie praktijk gekozen, hierbij moesten we preparaten maken van vruchtvlees van een banaan en een tomaat. Deze moesten we bekijken onder de microscoop bij 400x vergroting om hier vervolgens een microscopische tekening van te maken. Ook moest ik voor de 2e keer een wangslijmvlies preparaat maken om ook de “dierlijke cellen” te bekijken en er een tekening van de maken.

Dinsdag:
Op dinsdag beginnen we met een studie loopbaan begeleiding uur. (afgekort SLB) In zo’n uur ga je praten met je projectbegeleider over je vorderingen en eventuele tekortkomingen. Mocht je problemen hebben in de klas of met medestudenten dan kun je dat in zo’n uur ook kwijt.

Na het SLB uur hebben we een uurtje exact. Exact is een combinatie van wiskunde en natuurkunde. Je leert bij exact vnl. over het ombouwen van formules (zodat je dit toe kunt passen als je tijdens praktijk iets uit moet rekenen), verdunningsfactoren, breuken en andere belangrijke berekeningen.

Na het SLB uur hebben we een DOLA-uur, deze wordt regelmatig gebruikt voor vragen over exact. Mensen die geen vragen hebben gaan gewoon huiswerk maken of aan verslagen werken in ons OLC. (Open Leer Centrum)

Als afsluiter van de dinsdag hebben we 2 uurtjes scheikunde theorie. Ook in deze les werd veel aandacht besteed aan de Molaire Massa. Dit maal vooral aan het omrekenen van de Molaire Massa naar grammen en andersom.

Woensdag:
Op woensdag beginnen we altijd met een dubbel uur Biologie theorie. Biologie theorie vind ik het meest interessante vak, het is wel moeilijk en ook wel veel maar de stof die we behandelen is echt heel erg leuk! We zijn nu begonnen met een hoofdstuk over Enzymen.

Na een dubbel uur Biologie theorie hebben we een uur Scheikunde theorie nogmaals uitleg over de Molaire Massa maar dit keer wat moeilijkere berekeningen.

Daarna een DOLA-uur waarin de meeste leerlingen vooral praktijk gaan voorbereiden.

Na het DOLA-uur hebben we als afsluiter 4 uur praktijk en een DOLA-uur. Op woensdag hebben we Biologiepraktijk. Deze keer hebben we de werking van het enzym Amylase onderzocht. (Amylase is het enzym in speeksel wat zetmeel verteerd)  We moesten dan een oplossing maken van 2ml. Speeksel met  10ml. NaCl (keukenzout) en daaraan moesten we een zetmeeloplossing aan toevoegen. Elke minuut moesten we 1 druppeltje van deze oplossing met 1 druppeltje jood mengen. Jood kleurt namelijk blauwzwart als het in aanraking komt met zetmeel, als je dan om de minuut een druppeltje van de oplossing met een druppeltje jood doet kun je zien hoe lang je speeksel erover doet om zetmeel te verteren. Daarna gingen we kijken m.b.v. de indicator Benedict (wat dat is leren jullie nog wel) of het zetmeel door het speeksel wordt omgezet in Glucose. Dat was inderdaad zo, al met al dus weer een leerzaam practicum!

Het laatste uur is een DOLA-uur, hierin maken we een verslag van het practicum wat we uitgevoerd hebben.

Donderdag:
Donderdag vind ik de saaiste dag, we beginnen met een projectuur. We komen met de projectgroep bij elkaar om de laatste hand te leggen aan de besluiten over de Multi-Culti dag en bekijken de flyer die gemaakt is om de leerlingen en leraren attent te maken.

Na het projectuur hebben we een DOLA-uur. Deze meeste leerlingen maken in het eerste DOLA-uur een voorbereiding voor het practicum van vrijdagmiddag.

Daarna hebben we officieel een uur Engels, maar deze wordt vaak gebruikt voor Burgerschap. We moesten op internet werken met Burgerschap met Connect, en we moeten een eigen “politieke partij” opzetten.

Na Engels hebben we een SLB/DOLA-uur. In dit uur wordt vaak niet zoveel gedaan, omdat we voor vrijdag bijna nooit huiswerk hebben. Soms wordt dit uur door de projectbegeleider gebruikt voor SLB gesprekken.

Na SLB/DOLA- uur volgt nogmaals een DOLA waarin dus weer niets gedaan wordt. (een enkeling maakt hierin het huiswerk voor het volgende uur exact)

Daarna dus een uurtje exact. We krijgen een herhalingsles over het isoleren van een onbekende uit een formule.
Na dit uurtje exact hebben we voor de verandering nog maar een DOLA-uur. In dit uur gebeurt vaak ook niet zo heel bijzonders, tenzij we huiswerk hebben opgekregen van Exact.

Vrijdag:
Vrijdag beginnen we met een SLB uur, meestal wordt in dit uur een vergadering ingeplant. Wij hebben ook vergadert maar dit had achteraf gezien niet gehoeven omdat er niet erg belangrijke punten waren om te bespreken.

Daarna hadden we een uur Exact, weer het isoleren van een onbekende uit een formule. Gelukkig krijgen we hier veel uitleg over want ik vind dit erg moeilijk!

Na exact hebben we een uur Biologie theorie, ditmaal uitleg over de speciale enzymen. Heel erg moeilijk maar wel ontzettend interessant!

Na Biologie theorie nog maar een SLB uur, meestal wordt deze gebruikt voor SLB gesprekken. De overige leerlingen hebben dan een DOLA-uur.

Daarna 4 uur praktijk en als afsluiter van de week een DOLA-uur. (wat voorspelbaar hč) Op vrijdag hebben we scheikunde praktijk. Met scheikunde zijn we op dit moment bezig met zuur-base titraties. Je hebt dan een loog in je erlenmeyer zitten (dus een base) en een zuur in je buret. Je doet dan een indicator bij je loog, die omslaat bij een bepaalde zuurtegraad. Je laat dan een bepaalde hoeveelheid zuur in je erlenmeyer druppelen tot de kleur omslaat. Je leest dan af hoeveel zuur je hebt verbruikt en aan de hand daarvan kun je de concentratie van je loog uitrekenen.

Zo, volgens mij hebben jullie genoeg leesvoer gehad. Dit is een week samengevat in ongeveer 1000 woorden.
Wat ik verder nog even kwijt wil is dat het een enorm leuke, leerzame en interessante opleiding is.
Het opent echt je ogen, en leert je verder kijken dan je neus lang is. Voor deze opleiding heb je wel een goede
discipline nodig aangezien je lange dagen maakt en de stof vaak behoorlijk pittig is.

Heel veel succes bij jullie beroepskeuze!
Groet,
Simone

Aangemaakt: 29-11-2008, Laatste bewerking: 29-11-2008

  Emmen: schoolkrant Lab ( 5-10-2008 )
 
  Toetsweek ( 8-11-2008 )
 
  Week 40 door Dion ( 5-10-2008 )
 
  Week 41 door Cansu ( 26-10-2008 )